F-Cup suuntaa 16.9. kohti NaSU:n järjestämää sarjan toiseksi viimeistä perinteikästä Rantarallia. Kilpailijoita odottaa Mynämäen ja Turun välinen maasto, jossa tunnetusti kovavauhtisilla pätkillä pitkien mutkien ”kirraus” on aiheuttanut tilanteen jos toisenkin vuosien saatossa.
Varsinais-Suomessa ei hypitä kuten monessa muussa maamme kolkassa, vaan täällä ratkaisee raaka nopeus sekä hyvät ajolinjat. Pitkissä kaarteissa leveillä teillä pitää olla malttia, ettei valu leveäksi mutkien jätöissä. Rallin kuusi erikoiskoetta sisältää kaikkiaan 65 kilometriä ja reitin kokonaispituus on kompakti 135 kilometriä.
– Syksyn ralleihin on mukava suunnata, kun sarjakärki on noin lähellä ja taistelu on omissa käsissä. Vetomiehen keskeytys on nyt jo siirretty muistojen laariin ja Mynämäen ralliin on valmistauduttu hyvin. Varsinais-Suomen pätkät luonnollisesti sopivat meille hyvin, vaikka täällä pidon kanssa on aina varsinkin syksyllä vaikeuksia.
– Oma olo on silti hyvä, kun BMW on saatu käteen sopivaksi ja kokemusta juuri näistä teistä on paljon, joten aiomme laittaa lapun lattiaan heti ek 1:sen lähdöstä. On se tosin jännä homma, miten hiekkatiet Suomenkin kokoisessa maassa ovat koostumukseltaan niin erilaisia toisiinsa nähden, analysoi Markus, kun asiaa häneltä utelin.
F-Cupissa kaksikko on tällä hetkellä 60:llä pisteellään kolmantena ennen kahta viimeistä rallia, ja eroa kärkeen on vain neljä pistettä. He starttaavat ralliin Mynämäen seurakuntatalolta noin klo 11 ja maaliin saapuvat klo 15 aikoihin.
Teksti: Tero Nättiaho
Kuva: Loudlife Media / AKK