Laaksosen vauhti F3-testeissä lupaavalla tasolla

Simo Laaksosen kauden ensimmäiset testit uudella F3-kalustolla sujui pienistä ongelmista huolimatta hyvin. Kuva: LAT Images / FIA F3 Championship

Formula ykkösten uuden oheisluokan
FIA F3-luokan ensimmäiset kauteen valmistavat testit on saatu päätökseen
Paul Ricardin moottoriradalla Ranskassa. MP Motorsportin
suomalaiskuljettaja Simo Laaksonen oli testipäivien antiin tyytyväinen,
vaikka epäonni seurasi viime vuoden tavoin suomalaiskuljettajaa.

Testien ensimmäisenä päivänä keskiviikkona
Laaksonen kiersi 30 kuljettajan joukossa Paul Ricardin rataa eniten,
kaikkiaan 57 kierrosta. Aamu- ja iltapäivän yhdistetyissä ajoissa
suomalaiskuljettaja oli avauspäivän seitsemänneksi nopein ajalla
1:49,770.

Testit Ranskassa jatkuivat torstaina.
Aamupäivän aikana Laaksonen sai kierrettyä rataa 16 kierrosta ja
suomalaiskuljettaja löytyi lounastauolle siirryttäessä ajallaan 1:49,479
samalta sijalta. Iltapäivän sessiossa Laaksonen jäi joukon viimeiseksi.

– Keskiviikko oli hyvä päivä. Pääsimme heti
hyvään vauhtiin ja auto tuntui istuvan hyvin käteeni. Päivän teemana
oli kehittää autoa ja siinä onnistuimmekin hyvin. Iltapäivän sessiossa
uusilla renkailla kellokin rupesi ajostani tykkäämään.

– Kun radalla on 30 autoa niin se on yhtä
härdelliä. Uusilla renkailla ajettaessa nopeimman kierrokseni
viimeisessä sektorissa jouduin jarruttamaan, kun kilpakumppani pyörähti
edessäni. Hyvä aloitus kuitenkin, sillä kyytiä olisi löytynyt
enemmänkin.

Torstaina Laaksosen MP Motorsport keskittyi
yhdessä Prema-tallin kuljettajien kanssa kisasimulaatioiden
läpiviemiseen. Laaksosen vauhti oli edelleen huipputasolla, vaikka
suomalaiskuljettaja löytyikin tulosluettelon viimeiseltä sijalta. Syy
siihen oli sama kuin vuosi sitten samassa tilanteessa ja samalla
radalla.

– Nopeat kierrokset jäi ajamatta samasta
syystä kuin viime vuonna: tiimiltä loppui bensa kesken. Polttoaine tulee
tilata ennakkoon ja siksi sitä ei varikolta saa enää lisää. Minulta jäi
iltapäivän nopeat kierrokset ajamatta ja ajoajassa menetin reilun
tunnin. Myös sprinttisimulaatio jäi ajamatta.

– Saimme kuitenkin hyvää dataa ja pitkässä
kisasimulaatiossa vauhtini oli hyvää. Jäin sarjan ennakkosuosikin
Prema-tallin kaksikosta kisasimulaatiossa kaksikymmenystä, mutta toisin
kuin Preman kuljettajat, sain pidettyä renkaani toimintakunnossa koko
simulaation ajan, Laaksonen muistutti.

Kauden ensimmäinen testi uuden tiimin kuljettajana ja uudella F3-kalustolla sujui pienistä ongelmista huolimatta hyvin.

– On tietysti hyvä, että ongelmat tulivat
esille testeissä, jossa saimme ne ratkaistua ja pystyimme kehittämään
autoamme. Töitä on vielä paljon, mutta kisaviikonloppuja ajatellen hyvä
asia oli se, että radalle päästyämme olimme heti nopeita. Tiimimme oli
tehnyt läksynsä hyvin. Tästä on hyvä jatkaa kolmen viikon kuluttua
Espanjassa, Laaksonen iloitsi.

FIA Formula 3-luokan kauteen valmistavat
viralliset testit jatkuvat huhtikuun 9.-10. päivä Barcelonan
moottoriradalla Espanjassa. Kauden ensimmäinen kilpailuviikonloppu
kilpaillaan samalla radalla 10.-12. päivä toukokuuta.

Teksti: Marko Mäkinen