Suomen MM-rallin yhteydessä ajettu Vetomies kilpailu oli jälleen hieno tapahtuma ja siihen otti osaa runsaslukuinen 65 autokunnan joukko. Markus Hellström ja Tapio Järvi ovat vuosia tavoitelleet kyseisen rallin voittoa saavuttamatta sitä vielä.
Perjantaina kilpailu alkoi heillä upeasti, kun Laukaan avauspätkällä he ajoivat 0,9 sekunnin pohjat ennen Joonas Lindroosin autokuntaa. Rallin toisella Saarikkaan-erikoiskokeella Lindroos-Lampinen ajoivat kuitenkin tiukasti ohi siirtyen 0,7 sekunnin johtoon. Kolmantena kilpailussa oli tässä vaiheessa Juho Koski-Lammen autokunta.
Rallin kolmas Myhinpään-ek oli kärjen osalta ratkaiseva, kun tiiviiksi povattu voittokamppailu lopahti Lindroosin keskeytykseen sekä Markuksen huimaan ajoon nostaen heidän autokuntansa yli puolen minuutin johtoon. Tuon jälkeen rallin taktiikka muuttui MKH Racingin kaksikolla eli piti ajaa puolitoista päivää rallia kontrolloiden johtoa ilman virheitä. Se onnistui erittäin hyvin, joten Markus ja Tapsa saivat juhlia ensimmäistä Vetomiehen voittoa yli kahden minuutin erolla muihin.
– Kesämme on ollut upeaa juhlaa, kun saimme toisen ison voiton putkeen. Tämä voitto oli tunteikas koko meidän teamille ja nautimmekin siitä porukalla lauantaina MM-rallin upeissa puitteissa. On hieno ele AKK.lta, että järjestävät myös meidän rallimme näin isosti ja mahdollistavat näyttävä olosuhteet meille lajin harrastajille.
– Meille oli vaativa haaste henkisesti ajaa kovaa, mutta tarkasti yli 80 km rallia, mutta onnistuimme siinä hyvin. Auto ja huolto toimivat hyvin sekä. Myhinpään olosuhteet kaatosateineen olivat ikimuistoiset. Tällaisen kesän jälkeen on vahva itsetunto lähteä tavoittelemaan F-Cupin voittoa, iloitsi Markus pari päivää rallin jälkeen.
MKH Racing on nykyään kahden auton team ja Henrik Hannonen sekä kartanlukija Tero Nättiaho osallistuivat Vetomieheen myös, Henrik kaasutteli MM-rallin oheiskilpailussa BMW 325:lla ensimmäistä kertaa. Tavoitteeksi asetettiin olla maalissa kympin joukossa, joten viides sija oli enemmän kuin odotettiin. Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevia F-cupin ralleja oppien uutta koko ajan.
Teksti: Tero Nättiaho
Kuva: Tommi Jalava