OP Rallisprint ajettiin lumipyryn säestyksellä

Niko Riikonen Ford Fiesta RS:llä Vihdin UA:n. Kuva: Valtteri Rannelma

Salon Urheiluautoilijat ry:n järjestämä OP Rallisprint ja OP Crosskart sai yhteensä 99 ilmoittautunutta. Keli näytti aamulla melkoisen karmealta, joka loi pienen pessimismin, niin yleisöön kuin kilpailijoihin. Radan isäntä Erkka Korpiaho teki pitkän rupeaman lumitöitä. Tämän ansiosta kisa pääsi alkamaan ihan aikataulussaan ja lumisadekin taukosi hetkeksi. Nyt pääsimme ajamaan oikeassa talvikelissä. Yleensä sään haltijat ovat tuoneet vesikelit kisapäiväksi. Yleisökin oli yllättävän mukavasti. Parkkipaikka näytti jopa miltei täydeltä ja rallimakkara kävi hyvin kaupaksi.

 – yleisö löysi kilpailumme todella mukavasti ja kaikki sujui yllättävän hienosti. Emme päässeet markkinoimaan kilpailua lainkaan, koska lupa yleisön ottamiseen saatiin vasta perjantai-iltapäivänä, juuri ennen virka-ajan päättymistä. Olemme kiitollisia niin yleisölle, kilpailijoille, yhteistyökumppaneille ja kaikille toimitsijoille, summaa kilpailunjohtaja Kati Muntola onnistuneen päivän tapahtumia.

Kilpailun nopeimman ajan ajoi Ford Fiesta RS:llä Vihdin UA:n Niko Riikonen. Voittomarginaali Mitsubishi Lancerilla toiseksi tulleeseen EPUA:n Juha Mäkelään oli 7,23 sekuntia, mikä on paljon 4,2 km:n radalla. Erkka joutui jättämään kilpailemisen väliin.

– Koko yön kestäneet lumityöt vaativat veronsa, riskit kasvavat liikaa, joten jätin kisastartin suosiolla väliin, valotti Erkka Korpiaho poissaoloaan. Salon UA:n Markus Hellström ajoi yleisen luokan neloseksi ja oman luokkansa toiseksi. Erittäin onnistunut suoritus uudella BMW M3:lla. Rallin ystävien kannattaa alkaa seurata F-Cupia suurella mielenkiinnolla…

Markus Hellström ensi depyytissä BMW M3:lla. Kuva: Valtteri Rannelma

Salon UA:n harrastajat olivat hyvällä otteella mukana.

Niinin ralliperhe oli mukana neljällä autolla. Jesse ajoi luokkansa toiseksi, Pasi ehti luokassaan neljänneksi, Jarno kolmanneksi, ja Ismo käyntihäiriöiden vuoksi oman luokan kuudenneksi. Pentti Porko ajoi hienosti Senioreiden luokan toiseksi.

Nuorten luokassa ajoivat samaa tallia edustavat Viljami Salminen viidenneksi ja Nico Pettersson kahdeksanneksi. Heillä on ajokkeina samanlaiset Janusmotorsin Renault Twingo RS:t. Arvokasta kilpailukokemusta tuli mukavasti.

Crosskart-autoja oli mukana 13 kpl. Pikkuluokka eli 85-kuutioiset ajoivat puoli rataa eli noin 2200 m. Isot eli XTREM Juniorit ja XTREMt koko radan. Crosskarttien tulos lasketaan kahden nopeimman kierroksen yhteenlasketun ajan perusteella. Xtremit voitti Pasi Penttinen JoeUA:sta ajalla 7:08,92 (nopein kierros 3:34,34) Kyyti on samaa luokka 4-vetoralliautojen kanssa! XTREM Juniorit voitti Niko Kinnunen HyUA:sta ajalla 7:39,14 ja 85-kuutioiset Jere Huuhka HyUA:sta.

Yleisö saa tulla paikalle – rajoitukset ulkotapahtumilta poistuivat

Rajoitukset poistuivat viime hetkellä, yleisö saa tulla seuramaan kilpailua paikan päälle.

Kilpailu alkaa sunnuntaina klo 10:30, ensimmäisenä ajovuorossa on Crosskartit ja heti perään rallisprint autot. Kilpailussa ajetaan kaksi kierrosta ja kierrosten välissä on lyhyt tauko, jolloin ehtii hyvin nauttimaan kioskien antimista.

Kilpailun käsiohjelma löytyy sähköisenä täältä.

OP Rallisprint- OP Crosskart sai hyvän osanoton

Salon Urheiluautoilijat ry järjestää tulevana sunnuntaina 30.1. tukevan suosion saavuttaneen rallisprintin tutulla Erkka Korpiaho Racing Circuitilla. Jäädyttämällä tehty rata on huippukunnossa ja sillä on pituutta mukavat 4200 metriä.

Kilpailijoita ilmoittautui määräaikaan mennessä 99 kpl. Crosskarteilla on oma kilpailunsa, johon osallistuu 13 kilpailijaa. Pieksämäellä järjestetään lauantaina Crosskartien SM-osakilpailu, joka luonnollisesti vie lajin harrastajat Savoon. Lähtöluettelossa on rallisprinttien aktiivikilpailijoita ja toki seudun ralliharrastajat ovat mukana. Onko rataa Valtralla kiertänyt isäntä nopein? Erkka Korpiaho on ilmoittautunut kisaan Peugeot R5:lla, joten voittajasuosikki on aika selvä. Tosin moottoriurheilussa mikään ei ole varma. Pitkään Volvolla rallia ajanut Markus Hellström tuo viivalle BMW M3:n, jolla hän lähtee jahtaamaan voittoa F-Cupissa. Sprintti toimii oivallisena testikilpailuna.

OP Rallisprintin olosuhteet ovat kunnossa – Ilmoittautuminen kilpailuun päättyy sunnuntaina

Siinä se metsähyppy odottelee rohkelikkoja. Kuka uskaltaa vetää ”mäkiennätyksen” 25 m pois isännältä…

30.1. ajettava OP- Rallisprint ja Crosskart kilpailu on olosuhteiden osalta hienossa kuosissa. Talven ote on ollut vakaa muutamaa lämmintä hetkeä lukuun ottamatta. Rata on jalostunut vuosien varrella nykyiseen muotoonsa, jolla on pituutta 4,2 km. Sääennusteet lupaavat huomiselle lumisadetta, joten radalla on pian vallejakin.

Jos tallissa on vanhoja 16″ piikkirenkaita, niin ne ovat sallittuja kansallisissa kisoissa. Eli huoletta ilmoittautumaan ja mukaan kisaamaan!

Crosskarttien osalta tulee luokan 4, eli Xtrem Junior osalle muutos ja luokka ajaa koko pitkän radan (4.2 km)! Tästä tulee lisämääräys ilmoittautumisen päätyttyä.

Valtra ja lietevaunu on hyvä yhdistelmä jäädytyshommissa. Miljoonia litroja ja lukemattomia tunteja menee, mutta näin saadaan rata huippukuntoon.

– Nyt on radalla 10 cm:n jääkerros ja maa on alta ainakin metrin jäässä. Jos menee jostain puhki niin pito vaan paranee …  Rataa jäädytetään vielä lisää. Vaikka lämmöt olisivat muutaman päivän plussalla ja sadettakin tulisi, niin rata ei ole moksiskaan,  ennustaa Erkka Korpiaho tyytyväisen toiveikkaana.

Ilmoittaudu heti KITI-palvelussa, tee se kuitenkin viimeistään sunnuntai-iltaan 23.1. klo 23.59 mennessä!

Tervetuloa Marttilaan, Erkka Korpiaho Racing Circuitille!

OP Rallisprint – OP Crosskart 30. 1. 2022

Marttilassa, Korpiahon Erkan radalla tapahtuu jälleen!

OP Rallisprint ja Crosskart ajetaan sunnuntaina 30.1. Marttilassa Erkka Korpiaho Racing Circuitilla. Erkka on jälleen istunut tiiviisti Valtran hytissä ja rata on mainiossa kunnossa. Talvi on nyt suotuisa harrastuksellemme. Rata on aktiiviharrastajan tekemä ja pituutta on 4,2 km, joten haastetta ja nautittavaa riittää.

Koronan vuoksi on pieni varjo. Voidaanko hienoa tapahtumaa tarjota yleisölle, on vielä epävarmaa, mutta ajamaan pääsee, ainakin kelien puolesta. Tapahtuma toteutetaan viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

Tilojen käyttö ja esim. kilpailutoimiston palvelut hoidetaan koronaturvallisesti. Ilmoittaudu kilpailuumme ja tule nauttimaan hienosta kisapäivästä. Säidenhaltijan oikut hoituvat oikealla pukeutumisella ja hyvällä motorsport-asenteella. Ilmoittautumiset KITI:n kautta. Katso lisää kilpailjat osioista ja ilmoittaudu mukaan! Yleisölle katsojat osiosta.

Tervetuloa Marttilaan!

Marttilassa perinteisesti järjestetty OP Rallisprint on peruttu

Salon Urheiluautoilijoiden useana talvena järjestämä rallisprint-kilpailu on jouduttu perumaan tältä talvelta keliolosuhteiden vuoksi.

Kilpailun ajankohtaa siirrettiin jo kertaalleen, mutta talven pakkasia ei odotuksista huolimatta saatu. Rata on tehty jäädyttämällä pellolle ja metsätielle, joten parin viikon kunnollinen pakkaskausi olisi tarvittu radan tekoon. Pakkaspäivinä radan isäntä Erkka Korpiaho on ollut liikkeellä vesikuormien kanssa, mutta ohueksi jäänyt jääkerros on sulanut nopeasti.  

– Tämä on iso pettymys lajin harrastajille ja yleisölle. Kilpailusta on muodostunut jo pieni perinne ja odotettu tapahtuma. Tällä on ollut myös tärkeä merkitys seuran talouden kannalta. Useita kisoja on peruttu kelien takia muuallakin eli emme ole yksin tämän ongelman kanssa, ynnäilee kilpailun johtaja Kai Rajakannas seuran tekemää ratkaisua.

Kilpailu piti järjestää sunnuntaina 16.2. Marttilassa Erkka Korpiaho Racing Circuitilla.

OP-Rallisprint siirtyi lumisempaan ajankohtaan

Leudon alkutalven jatkuessa OP-Rallisprint on siirretty lumisempaan ajankohtaan sunnuntaille 16.2. Tällä kertaa jaamme HRT rallisprint-sarjan sekä Alue 7:n mestaruuspisteitä. Kilpailun ilmoittautuminen on auki ja säännöt nähtävillä Kitissä.Tervetuloa kilpailemaan, talkoilemaan tai katsomaan!

OP Rallisprint ja OP Crosskart antoi kylmää kyytiä

Korpiahon Erkka hallitsee ajolinjat täydellisesti. Jälleen kilpailun nopein aika. Kuva: Timo Honkala.

Tämänkertainen sprintti ajettiin todellisessa talvisäässä. Lunta oli reilusti ja pakkasta aamulla -22, joka iltaa kohti hieman helpotti. Onneksi oli tyyni ja aurinkoinen sää, joten olosuhteet olivat upeat tammikuiset. Toki kylmä sää toi haastetta myös kalustolle ja yleisölle. Itse kilpailu sujui mukavasti, tosin Crosskarteille suunniteltu kolmas kierros jouduttiin jättämään ajamatta isojen luokkien osalta hämärtyvän illan vuoksi.

Korpiahon Erkka oli edelleen nopein

Isännän vahva ote jatkui edelleen. Erkan vanha Mitsu liikkui pitelemätöntä vauhtia. koko kilpailun nopein aika oli tosiasia. Toiseksi kiirehti 7-kertainen sprintin Suomen mestari Tomi Hallia jääden voittajasta 3,31 sek ja kolmanneksi Tuukka Hallia häviten isälleen 2,56 sek.

Jussi Nordberg ajoi 2-vetoisten voittoon väkivahvalla BMW M3:lla. Kuva: Timo Honkala.

2-vetoisissa voittoon kiirehti BMW M3:lla Rauman Ua:n Jussi Nordberg ajalla 3.44,01. Toiseksi 0,53 sekunnin erolla Kankaanpään Ua:n Paavo-Petteri Männistö harvinaisella Fiat X1/9:llä. Kolmanneksi sijoittui EPUA:n Juha Mäkelä Toyota Starletilla jääden 0,35 sek. toisesta sijasta. Täydelliset tulokset näet täältä.

Pekka Salmi vei nimiinsä XTREM-luokan korkeimmat pisteet ajalla 3.32,86. Kuva: Timo Honkala.

FINRX:n talvisarjan aloitukseen osallistui 42 kilpailijaa

Crosskartit ovat todella mielenkiintoisia kilpureita, joita monet haluavat kokeilla. Marttilassa nähtiin rallicrossin MM-hopeamitalisti vuodelta 2014 ja monia muita huimia suorituksia rallicrossin parissa tehnyt joensuulainen Toomas Heikkinen. Viime vuoden rallisprintin 2-vetoisten Suomen mestari Jari-Matti Tiilikka ja naisten Cup-mestari 2017 Sanna-Kaisa Tiilikka olivat lähteneet Pohjanmaalta Marttilaan ajamaan crosskarttia.

XTREM-luokan voittoon ajoi Hyvinkään Ua:n Pekka Salmi, toiseksi Joensuun Ua:n Antti Suutarinen ja kolmanneksi Lahden Ua:n Timo Laapotti. Crosskartin kaikkien luokkien tulokset näet täältä.

Salon Urheiluautoilijat ry