Korpiaho uudella kalustolla mukaan SM TeijoTalot-ralliin – Alla mestaruuksia voittamaan tottunut auto

Marttilasta kotoisin oleva Erkka Korpiaho tekee debyyttinsä R5-auton ratissa. Kuva: Patrick Rupponen

SM TeijoTalot-rallin media-ilta keräsi yhteen Varsinais-Suomen alueen rallikuskeja, kun paikalla olivat SM3-luokan kakkospaikkaa pitävä Samuli Vuorisalo, SM1-luokkaan kesäkaudelle mukaan palannut Kari Hämäläinen sekä Erkka Korpiaho, jonka palkintokaapista löytyy lukuisia ratamoottoripyöräilyn Suomen mestaruuksia.

Debyyttinsä R5-autolla rallipoluilla tekevä Korpiaho saa alleen rallin moninkertaisen Suomen mestarin, Juha Salon, nopeaksi kouluttaman Peugeot 208 T16 R5:n. Tilaisuuteen aukesi mahdollisuus, kun Salo tarttui tarjoukseen, jossa hänelle tarjottiin kauden viimeiseen kilpailuun ajettavaksi Skodan R5:ta.

– Kyllä nyt saatiin alle todellinen kilpa-auto. Hyvän tuloksen saaminen ei ole oikeastaan enää kuin itsestä kiinni. Varsinkin pienillä teillä auton ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Kerran olen autoa jo ehtinyt ajamaan rallisprint-kilpailussa Ahvenanmaalla ja tarkoituksena on ajaa myös rallia edeltävänä viikonloppuna testikisa, niin saadaan vielä hiukan lisää totuteltua auton ominaisuuksiin. Iso kiitos Salon Juhalle, että saatiin homma onnistumaan, Korpiaho kiittelee.

Juha Salon Peugeot R5:n rattiin SM-sarjan viimeiseen osakilpailuun siirtyy Erkka Korpiaho. Kuva: AKK/Aki Vuorinen

SM3-luokassa mestaruutta jahtaava Samuli Vuorisalo lähtee luottavaisin mielin kohti kauden päätöstä ja kotikisaa. Eroa johtavaan Jaro Kinnuseen on kertynyt reiluhkosti, mutta naantalilainen ei ota asiasta ylimääräisiä paineita.

– Hyvillä mielin lähdetään kotikisaa ajamaan. Vaikka eroa kärkeen on jonkun verrankin, niin pitää kuitenkin muistaa lajin luonne, sitä saatiin maistaa jo vuonna 2014, kun voitettiin mestaruus takaa-ajajan asemasta viimeisen kisan pisteiden turvin, kun kanssakilpailija keskeytti, joten kaikki on auki, kunnes maalilava ylitetään. Perjantaina ajettavat metsäpätkät ovat hienoja, varsinkin, kun pääsee ajamaan niitä pimeässä, se tuo aina oman mausteensa kilpailuun. Niistä on myös kokemusta aiemmilta vuosilta, kun täällä on ajettu, Vuorisalo toteaa.

Kari Hämäläinen palaa yhden kisan tauon jälkeen sarjaan, kun auto otti osumaa oikein kunnolla Suomen MM-rallissa. Kaadon johdosta vesittyi myös osallistuminen SM-sarjan edelliseen kilpailuun Sastamalassa.

– Tällä viikolla on auto nipussa ja ensi viikolla on luvassa vielä ensimmäiset testit, että saadaan taas mies ja auto istumaan niin sanotusti yhteen. Toivottavasti saadaan sen myötä hyvät tunnelmat myös kilpailua varten ja saadaan kiusattua hiukan sarjan nuoremmistoa omalta osaltamme. Tavoitteena on päästä hyvällä rytmillä kisaamaan niin, että saataisiin auto ehjänä maaliin, Hämäläinen toteaa.

SM TeijoTalot-ralli käynnistyy reilun kahden viikkoa kuluttua perjantaina 28.9 klo 16 Metsämäen Rallijuhlalla, jossa yleisöä viihdyttävät rallikuskien lisäksi muun muassa Suomen eturivin artistit Nikke Ankara, Aste sekä tubettajakaksikko Arttu Lindeman & Jaakko Parkkali. Ralli päättyy lauantaina 29.9 juhlaviin tunnelmiin Salon Astrum-Keskuksella klo 14:30 alkavassa Maaliriehassa

Näin seuraat SM TeijoTalot-rallia:

WWW: www.teijotalotralli.fi
REITTIKARTTA: www.teijotalotralli.fi/reitti
FACEBOOK: www.facebook.com/teijotalotralli
INSTAGRAM: www.instagram.com/teijotalotralli
TWITTER: twitter.com/teijotalotralli

Teksti: Patrick Rupponen / SM TeijoTalot-ralli Tiedotus

Pito-ongelmista kärsinyt Laaksonen jäi Monzassa kymmenenneksi

Simo Laaksonen. Kuva: GP3/LAT

Campos Racingin Simo Laaksosen, 19, työpäivä Italian Monzassa palautui eilisen neljännen sijan myötä tänään normaaliksi.

Monzan kuivalla radalla sunnuntain osakilpailuun ruudusta viisi startannut suomalaiskuljettaja epäonnistui lähdössä ja menetti nopeasti kolme sijaa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen turva-auto kutsuttiin radalle ja kun kilpailu käynnistyi uudelleen, kärkitiimien kuljettajat karkasivat muilta horisonttiin. Laaksonen ylitti maaliviivan tänään sijalla kymmenen.

– Sain huonon lähdön. Autoni ei irronnut ruudusta vaan jäi sutimaan, joten kaksi ART-kuljettajaa ampaisi molemmilta puolilta ohitse. Turva-auton jälkeen kahden kärkitallin kuljettajat karkasivat kauas muiden edelle. Ei ollut mitään jakoa seurata heitä.

– Kuivalla kelillä ongelmamme tulivat jälleen esille. Ensimmäistä shikaania lukuun ottamatta ajoni oli sellaista lipsuttelua. Yhdessäkään pyörässä ei ollut pitoa. Sellaista auton kanssa taistelua koko loppumatka, Laaksonen totesi kilpailun jälkeen.

Laaksosen Campos Racingin suurin ongelma on ollut säätää auto niin, että se olisi suorilla nopea ja auton aerodynaaminen pito olisi Monzan pitkissä mutkissa riittävän hyvä.

– Kuivan kelin kisaksi tämä oli meiltä normaali veto. Sateessa vauhtimme on hyvää, mutta kuivalla radalla sormi menee suuhun. Harmi että en pystynyt hyödyntämään hyvää lähtöpaikkaa tätä paremmin. Vauhtimme kuivalla radalla ei vain tällä hetkellä riitä pisteille asti, Laaksonen toteaa.

Formuloiden GP3-sarja jatkuu neljän viikon kuluttua Venäjän Sotshissa, jossa kilpaillaan tällä kaudella toiseksi viimeisen kerran sarjan mestaruuspisteistä. GP3-sarjassa ajetaan kaikkiaan yhdeksän kilpailuviikonloppua ja yhteensä 18 osakilpailua. Sarja päättyy marraskuun lopulla Abu Dhabiin.

Tuloksia: GP3 Monza, sunnuntain osakilpailu:

1. Pedro Piquet (BRA) Trident 33:01,677
2. Giuliano Alesi (FRA) Trident + 0,419
3. Callum Ilott (GBR) ART Grand Prix + 1,233

10. Simo Laaksonen (FIN) Campos Racing + 9,643

 GP3-sarjan pistetilanne 14/18 osakilpailua:
1. Anthoine Hubert (FRA) 184
2. Callum Ilott (GBR) 157
3. Nikita Mazepin (RUS) 143

14. Simo Laaksonen (FIN) 15

Teksti: Marko Mäkinen

Laaksonen loisti Monzassa “Hyvä veto sadesäässä”


Formuloiden GP3-sarjassa kilpaileva Simo Laaksonen nousi tänään Monzassa ajetussa GP3-sarjan osakilpailussa komeasti neljänneksi. Kuva: GP3/LAT

Campos Racingin Simo Laaksonen, 19, sijoittui tänään Italian Monzassa ajetussa GP3-sarjan osakilpailussa komeasti neljänneksi. Sateen kastelemalla Monzan radalla ruudusta neljätoista matkaan startannut Laaksonen selvitti radan pääsuoran jälkeisen pahamaineisen shikaanin virheittä, nousten lähdössä ja kilpailun ensimmäisellä kierroksella useita sijoja.

Kilpailun lopulla kuudentena ajanut Laaksonen taisteli sijoituksista ART Grand Prix´n sarjakolmosta Nikita Mazepinia vastaan. Suomalaiskuljettaja ohitti venäläisen kertaalleen, mutta Mazepin sai kuitattua paikkansa takaisin. Kaksi kierrosta ennen maalia Laaksonen lähti uudelleen hyökkäykseen ja nousi venäläisen ohi neljänneksi.

– Hyvä veto sadesäässä. Märkä rata oli päivän pelastus. Tiesin etukäteen, että vauhtini sateessa on hyvällä tasolla ja sitä se myös oli. Kisan loppuvaiheessa rata rupesi kuivumaan ja se myös sopi minulle. Vauhtimme parani kisan kestäessä lisää ja pystyin ohittamaan kärkitallien kuljettajia.

– Aika kovaa (Nikita) Mazepinin kanssa nelossijasta sai vääntää. Nyt taistelu kääntyi edukseni. Kisa onnistui kaiken kaikkiaan mukavasti, Laaksonen summasi uransa tähänastisen parhaan GP3-sijoituksensa.

Tämän päivän kahdeksan nopeinta starttaa huomiseen sprinttikilpailuun käännetyssä järjestyksessä. Laaksonen lähtee tavoittelemaan uransa ensimmäistä GP3-palkintopallisijaa ruudusta viisi.

– Tänään palkintopalli jäi harmittavan lähelle. Ruutu viisi on ihan hyvä paikka lähteä huomiseen kisaan. Yritetään taas kisan alussa välttää joutua ongelmiin. Kaikki on huomista varten kunnossa. Katsotaan, kuinka korkealle päästään, Laaksonen toteaa.

Monzan kilpailuviikonlopun sprinttikilpailu käynnistyy huomenna klo 10:40 Suomen aikaa. GP3-sarjassa ajetaan kaikkiaan yhdeksän kilpailuviikonloppua ja yhteensä 18 osakilpailua. Sarja päättyy marraskuun lopulla Abu Dhabiin.

Tuloksia: GP3 Monza, lauantain osakilpailu:

  1. David Beckmann (GER) Trident 41:55,494
  2. Anthoine Hubert (FRA) ART Grand Prix + 6,018
  3. Callum Ilott (GBR) ART Grand Prix + 13,789
  4. Simo Laaksonen (FIN) Campos Racing + 15,886

GP3-sarjan pistetilanne 13/18 osakilpailua:

  1. Anthoine Hubert (FRA) 176
  2. Callum Ilott (GBR) 147
  3. Nikita Mazepin (RUS) 135

….

  1. Simo Laaksonen (FIN) 15

Teksti: Marko Mäkinen

SM TeijoTalot-rallin reitti tarjoaa kilpailijoille sekä vanhaa tuttua että täysin uutta tiestöä

SM1-luokkaa johtava Eerik Pietarinen Skoda Fabia R5-autolla Suomen MM-rallissa. Kuva: Timo Korkalainen

Rallin SM-sarjan viimeinen osakilpailu ajetaan Turussa ja Salossa 28.-29.9. Kilpailun järjestävät yhdessä Turun Urheiluautoilijat ja Salon Urheiluautoilijat.

Kilpailijoille on luvassa kahdeksan erikoiskokeen sekä 110 ek-kilometrin pituinen reitti, joista ensimmäinen ajetaan Metsämäen raviradan alueella. Lähietäisyydeltä nähtävien ralliautojen lisäksi yleisöä Metsämäen Rallijuhlassa viihdyttävät tubettajat Arttu Lindeman ja Jaakko Parkkali sekä rap-artistit Nikke Ankara ja Aste.

Yleisöerikoiskokeen jälkeen ohjelmassa on jo SM Ralli Turun ajalta tuttuja pikataipaleita Liedossa ja Paimiossa. Saukonoja on varmasti yksi läntisen Suomen perinteisimpiä erikoiskokeita ja on tällä kertaa ohjelmassa heti Metsämäen jälkeen. Varsinkin Saukonojan vanhan koulun alueelle on aiempina vuosina kerääntynyt sadoittain katsojia ja tarjoaa Metsämäen yleisöerikoiskokeen lisäksi oivat puitteet rallin seuraamiselle näyttävällä tieosuudella.

Tämän jälkeen ajetaan vielä illan pimentyessä Paimiossa sijaitseva Juntolan erikoiskoe, jonka jälkeen kilpailijat siirtyvät yötauolle kilpailukeskus Neste K Paimiolle.

 Salo saa kunnian toimia päänäyttämönä Ralli SM-kauden huipentumassa

Lauantaille luvassa on vielä viiden erikoiskokeen ja noin 84 erikoiskoekilometrin vääntö. Päivä alkaa heti kilpailun pisimmällä erikoiskokeella, liki 25 kilometrisellä Heinässuolla, josta siirrytään Marttilan ja Sauvon erikoiskokeille. Näitä erikoiskokeita ei ole nykymuodossaan ajettu lähimuistiin ja etenkin Marttilan erikoiskoe 5 on täysin uusi jokaiselle kilpailijalle.

Näiden jälkeen ajetaan vielä kertaalleen Heinässuo, josta lähdetään kohti kilpailun viimeistä pikataivalta. Viimeksi noin vuosikymmen sitten TeijoTalot-rallissa ajettu Hämeenkylän erikoiskoe sijaitsee aivan Salon keskustan tuntumassa. Viisikilometrinen päätöserikoiskoe tarjoaa upean näyttämön ratkaisupätkälle, varsinkin, kun tätäkään erikoiskoetta tuskin kukaan sarjan nykykuljettajista ei ole ajanut.

Tiukan päivän päätteeksi rallin ja kauden päätösjuhlallisuuksia vietetään Salon keskustassa sijaitsevassa Astrum-Keskuksessa järjestettävässä Maaliriehassa, jossa tapahtumaa riittää jo paljon ennen autojen saapumista.

Lippuja ralliin saa poikkeuksellisesti hankittua jo nyt kätevästi ja nopeasti Tiketin verkkokaupasta ja myyntipisteistä kautta maan. Lippukategorioita on aina erikoiskoelipusta rallipassiin ja konserttilipusta VIP-lippuun. Myös kilpailijoiden ilmoittautuminen on avattu runsailla luokkavaihtoehdoilla yksi- tai kaksipäiväsesti ajettuna. Kilpailun reittikartta on nähtävillä jo nyt rallin verkkosivuilla ja kattavampia oppaita katsojille lisätään lähempänä rallia.

Näin seuraat SM TeijoTalot-rallia:

WWW: www.teijotalotralli.fi
REITTIKARTTA: www.teijotalotralli.fi/reitti
FACEBOOK: www.facebook.com/teijotalotralli
INSTAGRAM: www.instagram.com/teijotalotralli
TWITTER: twitter.com/teijotalotralli

Teksti: Patrick Rupponen / SM TeijoTalot-ralli Tiedotus

Hellström taisteli Kiteellä kolmanneksi luokassaan

Markus Hellström. Kuva: Juuso Kuhanen

F-rallisarjan toiseksi viimeinen osakilpailu tarjosi kilpailijoille erittäin vauhdikkaat ja vaativat tiet, joissa korkeuserot loivat haasteita koko kilpailuun. Markus Hellströmin ralli alkoi hieman varoen ja kahden EK:n jälkeen ajetulla kilpailun pisimmällä Kutsun vähän yli 22 km:n pätkällä hän päätti hyökätä.

– Kutsun EK sujui meiltä noin 15 kilometriin asti upeasti, mutta siinä kohtaa ollut hyppy heitti meidät rajuun lentoon, joka onneksi päätyi oikealle ajolinjalle ja pääsimme jatkamaan. Auton keula kuitenkin oli lähes viisi senttimetriä harituksella, joten viimeiset kilometrit ajoimme hyvin varovasti. Huollossa saimme kuitenkin poikien kanssa säädöt takaisin kuntoon, joten pääsimme ajamaan loput kolme EK:ta ehjällä autolla. On hienoa, että saavutimme maalin luokan kolmannella sijalla, jotta sarjan ratkaisu jää Naantalin viimeiseen osakilpailuun, totesi Markus huojentuneena kilpailun jälkeen.

Markuksen päävastustaja Kosti Katajamäki nousi sarjassa nyt johtoon, koska oli Markusta sijan korkeammalla. Naantalin rallissa he kaksi ratkaisevat sarjan mestaruuden, joten jännitettävää riittää. Markus on hyvin innokas tilanteesta kuitenkin, koska kokee olonsa itsevarmaksi sarjan siirtyessä taas takaisin lähemmäs hänen kotiseutujaan ja tutumpia teitä.

Teksti: Tero Nättiaho

Salon Urheiluautoilijat yhdistykset iltatorilla tapahtumassa

Salon Urheiluautoilijat Iltatorilla 9.8.2018

Salon Urheiluautoiljat olivat mukana Salon Iltatorilla Salon kaupungin isännöimässä yhdistysten iltatori tapahtumassa. Kiitokset kaikille yhdistyksen osastolla virailleille.

Salon Iltatorilla, yhdistysten Iltatori tapahtumassa arvottujen SM TeijoTalot-ralli rallipassien onnelliset voittajat ovat Lauri, Heli ja Heli. Voittajille on ilmoitettu voitosta henkilökohtaisesti. Onnittelut kaikille voittajille!

JÄSENTIEDOTE 5/2018

JÄSENISTÖN VIRKISTYSPÄIVÄ JA SAUNAILTA KATISKANMÄEN LAMMENRANNASSA

Koko jäsenistön virkistyspäivä ja saunailta lauantaina 11.8 Katiskanmäen lammenrannassa, opastus osoitteesta Särkisalontie 2, 25610 Ylönkylä. Tapahtuma alkaa klo 15:30 ja jatkuu aina 01:00 asti.

Tule nauttimaan makoisasta ruuasta, leikkimielisestä ohjelmasta (jota on runsaasti pitkin iltaa), musiikista (myös karaokea) ja hyvästä seurasta. Lämmitettynä on normaalisaunan lisäksi myös savusauna. Niiden vieressä on uimalampi varustettuna laiturilla ja tikkailla. Saunat ovat sekasaunoja, joten otathan uimapuvut mukaan.

Tilaisuudessa on alkoholitarjoilua tölkkijuoman ja boolin merkeissä, joten järjestäthän itsellesi kyydin paikalle ja yöllä kotiin. Mahdollisuus yöpymiseen on myös, joten otathan makuualustan, makuupussin ja yöpymistarvikkeet mukaan, jos haluat jäädä.

Ilmoittautumiset erikoisruokavalioineen viimeistään torstaina 9.8 Kati Muntola kati.muntola@hotmail.com tai p. 040 724 9427.

Tervetuloa pitämään hauskaa ja rentoutumaan!

TOIMITSIJAJAOKSEN MATKA HISTORIC GRAND RACE RATAKILPAILUUN AHVENISTOLLE

Toimitsijajaos tekee matkan Historic Grand Race ratakilpailuun lauantaina 18.8 Ahveniston moottoriradalle. Lähtö Salon UA:n toimistolta (osoitteesta: Mariankatu 18, 24240 Salo) klo 9:00, paluu päivän päätteeksi samaan paikkaan noin klo 20:00. Matkan hinta 10€ sisältäen kuljetuksen ja sisäänpääsyn kilpailuun, ruokailu omatoimisesti moottoriradalla.
Ilmoittautumiset viimeistään keskiviikkona 15.8.2018 Kati Muntola kati.muntola(at)hotmail.com tai p. 040 724 9427.

Toimitsijajaoksen tapahtumaan ovat oikeutettuja jäsenet jotka täyttävät toimitsijajaoksen jäsenyys vaatimuksen. Olet toimitsijajaoksen jäsen, kun olet ollut mukana kolmessa toimitsijatehtävässä vuoden aikana (seuran omat kilpailut ja vastavuoroisuutena tehdyt toimitsijatehtävät muille seuroille). Tämän jälkeen jäsenyys säilyy kyseisen vuoden ja seuraavan vuoden.

TOIMITSIJOITA TARVITAAN

Tulevat kilpailut vaativat paljon toimitsijoita ja heitä saamme mukaan naapuriseuroista. Tämän mahdollistaa meidän oma aktiivisuutemme muiden järjestämissä kilpailuissa. Lähde mukaan tekemään takaisin muilta seuroilta saatuja talkooapuja, näin takaamme myös meidän omien kilpailujen onnistumisen!

Syksyn kisat:
25.8                   Oili Jalonen-ralli, yhteyshenkilö Mika Hurula p. 0500 593 037.
1.9                     Enset SM-Ralli, yhteyshenkilö Michael Flemming p. 040 878 2111.
1.9                     Ben-Dix JM, yhteyshenkilö Pirkko Kusnetsov p. 050 389 8691.
15.9                   Maxell-ralli, yhteyshenkilö Kati Muntola p. 040 724 9427.
6.10                   XLII Rantaralli, yhteyshenkilö Pirkko Kusnetsov p. 050 389 8691.

SM TEIJOTALOT-RALLI 28.-29.9

Seuran oma ralli myös lähestyy, tekijöitä tarvitaan joka osa-alueelle.
Ralli SM-kauden finaalikilpailu, SM TeijoTalot-ralli, ajetaan 28.-29. syyskuuta kaksipäiväisenä kilpailuna. Ralli starttaa perjantai-iltana Metsämäen Raviradalla ajettavalla yleisöerikoiskokeella, jossa yleisöä on viihdyttämässä rallitähtien lisäksi mm. sellaiset huippuartistit kuin Nikke Ankara ja Aste. Yleisöpyrähdyksen jälkeen siirrytään kahdelle metsäpikataipaleelle, jonka jälkeen yötauolle Paimion Nesteen ja Liikenneturvallisuuskeskuksen alueille. Lauantaina on luvassa vielä viisi haastavaa erikoiskoetta Paimion ja Salon välillä, Ralli SM-kausi huipentuu maaliriehaan Salossa sijaitsevalle Astrum-keskukselle.

Sanomattakin on selvää, että tämän kokoluokan tapahtuma ei rakennu itsestään, eikä ilman runsaita käsipareja. Apuvoimia tarvitaan ennen kaikkea rallipäivinä, mutta tietyissä tehtävissä jo paljon ennenkin. Ilmoittaudu mukaan yhteyshenkilölle Mika Hurula p. 0500 593 037.

Tervetuloa mukaan!

Hellströmin Vetomies päätyi upean alun jälkeen keskeytykseen

Markus Hellström aloitti Vetomiehen hienosti, mutta joutui lopulta keskeyttämään. Kuva: Markus Hellströmin Tiedotus

Viime viikonloppuna Suomen MM-rallin yhteydessä pääsivät myös kansallisen F-ryhmän kilpailijat nauttimaan Jyväskylän seudun loistavasta rallitunnelmasta. Heidän kilpailunsa sisälsi perjantain Harjun kaupunkierikoiskokeen lisäksi viisi pitkää MM-rallin erikoiskoetta lauantaina.

Markus Hellströmin ja Tapio Järven kilpailu sai täydellisen alun Harjun suurilukuisen yleisön edessä, kun he ajoivat Vetomieheen pohja-ajan. Hellströmille saavutus oli tärkeä, koska vuonna 2017 juuri Harjulla epäonnistuminen hankaloitti taistelua palkintopallisijoituksesta.

Perjantain jälkeen kaksikon kilpailun jatkui lauantaina aamupäivällä ajettavalla Päijälän kuuluisalla pätkällä. Tänä vuonna reitti oli viety keskinopeuksien laskemiseksi monessa kohtaa aikaisempaa pienemmille teille. Varsinkin Vetomiehissä se aiheutti huolestunutta keskustelua, kun kyseisillä teillä usein irtoaa isoja kiviä keskelle ajouraa. Nuotittamisen kannalta ne poikkeavat maakivistä, koska ne eivät ole nähtävissä. Hellströmin kilpailu päättyikin, kun ajolinjalla ollut irtokivi nosti auton keulan osuessaan pohjapanssariin. Osuma johti toiseen törmäykseen, joka päätti matkateon.

– Onnistuneen valmistautumisen ja upean alun jälkeen taka-akselin rikkoontuminen oli meille suuri pettymys. Olimme päättäneet ajaa Päijälän maakiviä varoen ja kisavauhtia isoilla teillä nostaen, mutta tällaista ralli välillä on, totesi Hellström pettyneenä kilpailun päätyttyä.

Kaksikon kausi jatkuu F-rallisarjan johtopaikalta 18.8. Kiteellä.

Teksti: Tero Nättiaho / Markus Hellströmin Tiedotus

GP3-sarjan kesätauko tuli Laaksosen tiimille hyvään aikaan

Simo Laaksonen. Kuva: GP3/LAT

Campos Racingin Simo Laaksosen, 19, Hungaroringin viikonloppu Unkarissa päättyi positiivisissa tunnelmissa, vaikka tänään ajetussa sprinttikilpailussa marttilalaiskuljettaja ei aivan yltänyt pisteille. Viimeinen pistesija jäi sijalle 11 ajaneelta Laaksoselta kolmen ohituksen jälkeen neljän sekunnin päähän.

– Löysimme tämän päivän kisaan itse asiassa aika hyvät säädöt. Auton balanssi oli hyvä, kuten myös luotto siihen. Sain hyvän startin ja nousin ensimmäisen kierroksen aikana kaksi sijaa. Kolmas ohitus tapahtui DRS-alueella pääsuoran päässä, Laaksonen toteaa.

Laaksonen sanoo, että kuukauden mittainen kesätauko tulee Campos Racingille ihan hyvää aikaan.

– Tauon aikana käymme tiimini kanssa säätöjä läpi. Vaikka tänään en pisteille yltänyt, viikonloppu päättyi kuitenkin positiivisissa tunnelmissa. Olemme mielestäni löytäneet vihdoin oikean suunnan, johon autoa kehittää.

– Uskon, että kesätauon jälkeen olemme valmiita jatkamaan siitä, mihin täällä jäimme, ja toivon, että kauden viimeiset kilpailut eivät olisi säätöjen suhteen enää arvailua, vaan pystyisimme ennakoimaan säädöt ratakohtaisesti ennakkoon kohdilleen.

Laaksonen sanoo, että säätöjen osalta suurin ongelma on ollut auton raju aliohjautuvuus eli puskeminen mutkissa.

– Aliohjautuvuus on se pahin juttu. Täällä löysimme tänään autoni etupäähän pitoa. Ajaminen ei ollut enää älytöntä taistelua, vaan auto ohjautui halutulla tavalla. Toki sarja jatkuu Belgiassa täysin erilaisella radalla ja käytössämme on taas eri seoksen kilparenkaat, mutta kun suunta on selvillä, on tässä mukavaa lähteä puhtaalta pöydältä lomille, Laaksonen muistuttaa.

Formuloiden GP3-sarja jää kuukauden mittaiselle kesätauolle. Sarja jatkuu 24.-26. elokuuta Spa-Francorchampsin moottoriradalla Belgiassa. Sarjassa ajetaan kaikkiaan yhdeksän kilpailuviikonloppua ja yhteensä 18 osakilpailua. Sarja päättyy marraskuun lopulla Abu Dhabiin.

Tuloksia: GP3, sunnuntai, Hungaroring, Unkari:

  1. Dorian Boccolacci (FRA) MP Motorsport 27:27,055
  2. Callum Ilott (GBR) ART Grand Prix + 2.308
  3. Anthoine Hubert (FRA) ART Grand Prix  + 3.944
    ….
  1. Simo Laaksonen (FIN) Campos Racing  + 18.764

GP3-sarjan pistetilanne 10/18 osakilpailua:

  1. Anthoine Hubert (FRA) 129
  2. Callum Ilott (GBR) 114
  3. Leonardo Pulcini (ITA) 99
    ….
  1. Simo Laaksonen (FIN) 3

Teksti: Marko Mäkinen

Pienoisautoilun M8 & M8e-luokkien SM-osakilpailu sunnuntaina Salossa.

Pienoisautoilun M8- ja M8e-luokkien SM-pisteistä mitellään tulevana viikonloppuna. Kuva: Salon Urheiluautoilijat

Radio-ohjattavien 1:8-kokoluokan crossiautojen sekä polttomoottori- että sähköluokan suomenmestaruuspisteistä ajetaan sunnuntaina kauden kolmannessa osakilpailussa Salossa.

Kilpailu on siirretty alkuperäiseltä päivältä sunnuntaille, lauantaiksi ennustetun sateen takia. Kausi koostuu neljästä eri puolilla Suomea kesän aikana ajettavista osakilpailusta.

Kilpailurata sijaitsee Kavilannummen rata-alueella, osoitteessa Kavilannummentie 160, 24130 Salo. Kisat starttaavat alkuerillä klo 10:30, jonka jälkeen ajetaan finaalikierrokset noin klo 14:00 alkaen. Kilpailu huipentuu viimeiseen 45 minuutin M8-luokan finaaliin klo 19:00, jonka jälkeen palkintoseremonia järjestetään noin klo 20:00.

Kilpailijoita on ilmoittautunut määräaikaan mennessä 50 kuljettajaa. M8-luokassa ajetaan polttomoottorikäyttöisillä, 1:8-kokoluokan pienoisautoilla. Illan A-finaalissa kisataan 45 minuuttia, jolloin kuskin vauhdin lisäksi myös varikkopysähdykset ja taktiikka näyttelevät suurta osaa kilpailun kulussa.

Polttomoottoriautojen lisäksi ajetaan myös M8e-luokan kilpailu, jossa kisataan sähkökäyttöisillä pienoisautoilla. Molemmat luokat saavuttavat 70 km/h -huippunopeuden ja lentävät hyppyreistä jopa 20 metriä, joten vauhtia ja näyttäviä hyppyjä on luvassa koko päivän ajan.

Kavilannummen rata-alueella on samaan aikaan myös Master of Juniors, junioreiden motocross-kilpailu, missä on mukana luokat: MXJ, MXC/B, MX65, MX50.

Alueelle on pääsymaksu 5 €, alle 15 v. ilmaiseksi.

Kilpailun aikataulu ja osallistujat

Teksti: Salon Urheiluautoilijat ry